
South Africa
n Instit

ute of In
te

rn
at

io
na

l A
ffa

irs

African perspectives. Global insights.

China in Africa Project

O C C A S I O N A L  P A P E R  N O  1 1 7

The Rise of China’s State-Led 
Media Dynasty in Africa

J u n e  2 0 1 2

Y u - S h a n  W u



A b o u t  S A I I A

The South African Institute of International Affairs (SAIIA) has a long and proud record 

as South Africa’s premier research institute on international issues. It is an independent,  

non-government think-tank whose key strategic objectives are to make effective input into 

public policy, and to encourage wider and more informed debate on international affairs 

with particular emphasis on African issues and concerns. It is both a centre for research 

excellence and a home for stimulating public engagement. SAIIA’s occasional papers 

present topical, incisive analyses, offering a variety of perspectives on key policy issues in 

Africa and beyond. Core public policy research themes covered by SAIIA include good 

governance and democracy; economic policymaking; international security and peace; 

and new global challenges such as food security, global governance reform and the 

environment. Please consult our website www.saiia.org.za for further information about 

SAIIA’s work.

A b o u t  t h e  C H I N A  I N  A F R I C A  P R O J E C T

SAIIA’s ‘China in Africa’ research project investigates the emerging relationship between 

China and Africa; analyses China’s trade and foreign policy towards the continent; and 

studies the implications of this strategic co-operation in the political, military, economic and 

diplomatic fields.

The project seeks to develop an understanding of the motives, rationale and institutional 

structures guiding China’s Africa policy, and to study China’s growing power and influence 

so that they will help rather than hinder development in Africa. It further aims to assist African 

policymakers to recognise the opportunities presented by the Chinese commitment to the 

continent, and presents a platform for broad discussion about how to facilitate closer  

co-operation. The key objective is to produce policy-relevant research that will allow Africa 

to reap the benefits of interaction with China, so that a collective and integrated African 

response to future challenges can be devised that provides for constructive engagement 

with Chinese partners.

A ‘China–Africa Toolkit’ has been developed to serve African policymakers as an 

information database, a source of capacity building and a guide to policy formulation

SAIIA gratefully acknowledges the generous support of the main funders of the 

project: The United Kingdom Department for International Development and the Swedish 

International Development Cooperation Agency.

Project leader and series editor: Dr Chris Alden, J.C.Alden@lse.ac.uk

© SAIIA  June 2012

All rights are reserved. No part of this publication may be reproduced or utilised in any form by any 

means, electronic or mechanical, including photocopying and recording, or by any information or 

storage and retrieval system, without permission in writing from the publisher. Opinions expressed are 

the responsibility of the individual authors and not of SAIIA.

Please note that all currencies are in US$ unless otherwise indicated.



A b s t rac   t

China is no exception to the global rise of developing media, who are challenging 

dominant traditional players. China’s state-owned media are increasing their influence 

in the world as an instrument of its grander soft power engagement. The paper seeks 

to understand this new trend, particularly in the case of Africa. It traces China’s media 

engagement on the continent, explains how strategies have changed in the 2000s and 

seeks to understand some of the challenges of transferring a global strategy to Africa.

A BOUT     THE    A UTHO    R

Yu-Shan Wu joined the South African Institute of International Affairs (SAIIA) in 2010 as 

assistant researcher on the China in Africa Project, and currently works as a researcher 

on the Global Powers and Africa Programme. Her MA in International Relations from the 

University of the Witwatersrand has set the foundation for her interest in understanding 

China, the social consequences of China-Africa relations and the media. 



4

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

C H I N A  I N  A F R I C A  P R O J E C T

A b b r e v ia  t i o ns   an  d  A cr  o n y m s 

ASEAN	 Association of Southeast Asian Nations

CCTV	 China Central Television

CNC 	 China Xinhua News Network Corporation 

CRI 	 China Radio International

FOCAC	 Forum on China-Africa Cooperation	

ICT	 Information and communication technology

KBC	 Kenya Broadcasting Corporation

LBS	 Liberia Broadcasting System

MIH	 Myriad International Holdings

RTNC	 Radio-Télévision Nationale Congolaise

SACF	 Sino-African Cooperation Forum 

ZNBC	 Zambia National Broadcasting Corporation



the    rise     of   china     ’ s  state     - le  d  me  d ia   dy nast    y  in   africa    

5

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

I N T R ODU   C T I O N

To make the rest of the world aware of China’s role in Africa, the Chinese mass media have to 

break the monopoly of their Western competitors in Africa and spread the facts, as well as the 

views, of the Chinese government and think tanks across the world.

Deng Yanting, opinion piece in the China Daily1

The first African news hub of China Central Television, CCTV Africa, has been launched 

in Kenya. The reports will cover news from the entire African continent. 

Chen Yi, reporter on CCTV Africa’s Launch in January 20122

China’s engagement with the world is changing. Its leaders realise that in the post-Cold 

War era, soft power capabilities (the influence derived from non-coercive cultural 

appeal) are challenging the influence of military and economic might or multilateral 

diplomacy. In response to this reality, China is incorporating the pursuit of soft power as a 

foreign policy priority, complementing its emphasis on outward trade and diplomacy that 

began in the 1990s. 

China is seeking to win over the hearts and minds of everyday people who have 

traditionally learned about the country through global political news circles. The state-led 

initiative is institutionalising soft power, most recently creating its own news providers to 

tell the China narrative. Chinese state broadcasters are taking steps to advance their views 

across the world, from Xinhua’s lease of a massive LED billboard on Times Square in New 

York, to China Central Television’s (CCTV) establishment of a new hub in Kenya. 

Since the 2000s, such initiatives have focused progressively on the developing world, 

where China maintains a strong presence.3 One particular media frontier is Africa, where 

perspectives on China continue to be clouded in mystery, despite volumes of Chinese aid 

and development assistance. As the relationship between China and Africa grows, Chinese 

media are becoming as influenced by global commercial strategies as by the leadership’s 

emphasis on soft power diplomacy. So, while China builds on its traditional development 

assistance, Chinese broadcasting is finding a new voice in Africa (and in Swahili).

As no comprehensive study exists on how Beijing is institutionalising soft power – a 

new type of engagement through the media – this paper will seek to understand two main 

aspects of the issue. Firstly, to understand the origins of China’s new engagement with the 

world: what soft power means to China, and what factors motivated Beijing to adjust its 

foreign policy engagement. Secondly, as it is too early to evaluate the Chinese media drive, to 

examine the scope and evolution of China’s media engagement in Africa; studying the African 

case will clarify the factors Beijing will need to consider when expanding its global reach. 

THE    C O N TE  X T  O F  C H I N A ’ S  MED   I A  R I S E

Chinese media: part of a larger soft power focus

China has explicitly shown interest in soft power – what Joseph Nye describes as 

intangible resources that help a nation achieve its goals by influencing others to adopt 



6

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

C H I N A  I N  A F R I C A  P R O J E C T

the same.4 Whereas hard power is the traditional use of coercion through military and 

economic influence, soft and hard power are two sides of the same coin, as both methods 

are able to change what others do to reach a set of objectives.5 Yet soft power is an 

important instrument to help a state achieve its most desired goal with the least objection. 

The soft power concept is not new to China: Confucianism (551–479 BC) opposed 

the enforcing of values on others; the founder of Mohism (470–390 BC), Mo Zi was 

against offensive force, and similarly, mind over force was the foundation of strategist Sun 

Tzu’s Art of War.6 In practice, propaganda was a key feature of the Maoist state (1949–

1976) which used multiple techniques, such as control over the education system and 

media to influence the Chinese population,7 The organisation of mass movements was 

necessary for the Communist Party to achieve its objectives, be it taking power through 

revolutionary means or mobilising popular support for development programmes.8 Even 

before the soft power concept was formally used in government foreign policy, influence 

was considered a crucial tool in China becoming a leading world power.9 In 2007 the 

first public pronouncement was made on the use of soft powers in Chinese foreign policy 

practice, when then General Secretary Hu Jintao gave a keynote address on the importance 

of culture as a foundation for creativity and national cohesion.10 The government realised 

that competing for global influence required facilitating understanding of Chinese 

culture.11 In the same year, a political report by Hu mentioned the term soft power or 

ruanshili for the first time.12 In early 2010, the People’s Daily published an article in which 

Premier Wen Jiabao announced that China would engage more actively in foreign cultural 

exchanges; the article also mentioned that soft power had become a key concept in 

government sessions.13 As the China Daily noted, media which target overseas audiences, 

would receive more investments over the next 10 years to open and support new stations 

and to ‘present a true picture of China to the World’.14

According to Joseph Nye, the easiest way a state can achieve its objectives is:15

•	 if it supports institutions that influence the behaviour of other states [or people] to the 

ways of the dominant state – thus saving the need for coercive tools such as economic 

and military power; and

•	 to create global norms that are not foreign to its own society, ensuring it is unlikely to 

need to change.

China’s approach to soft power is slightly different to that of Nye. As Kurlantzick explains, 

like its East Asian neighbours, China’s understanding of soft power is broader than Nye’s 

original concept, which looked at harder forms of influence that excluded investment, 

development aid and diplomacy.16 China also looks beyond the international appeal of 

multilateral participation, business influence, values and culture. Its soft power is about 

not only promoting international status but also making Chinese values and culture 

attractive to a public grown weary of traditional ideology.17 Therefore China needs 

to inspire its own public before it can offer anything beyond economic growth to the 

world.18 With regard to Nye’s first point on ‘supporting institutions’, Beijing is not only 

increasing its multilateral participation but also institutionalising soft power in order 

to influence everyday people. For example, China has established Confucius Institutes 

worldwide to promote Chinese language and culture, participates in international events 

and exhibitions (such as the 2010 Shanghai Expo), and in academic and think-tank 



the    rise     of   china     ’ s  state     - le  d  me  d ia   dy nast    y  in   africa    

7

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

exchanges. Of particular relevance to this study is the setting up of state-media bureaus 

worldwide. These institutions are part of China’s informal diplomacy strategy to enhance 

its interactions along formal lines.19 They also serve as a platform to explain China’s 

values, culture and foreign policy in a non-evasive manner.20

The Chinese government is using the media for diplomacy, bringing a new, competitive 

element to influence states.21 China is actively introducing its culture and values, and 

distributing favourable images through its media to achieve its goals of reducing fears of 

its military strength, developing closer relations with developing nations and expanding 

its international influence.

Global trends

Traditional Western media giants have dominated the global information flow for a long 

time. In particular, media organisations like CNN and BBC have monopolised the news 

markets. Their financial resources enable them to send reporters overseas and, through 

their global exposure and interpretation of international events, they contribute to the 

dissemination of Western values in the world.22 However, this longstanding Western 

monopoly on information appears to be changing, as the US Secretary of State Hillary 

Clinton signalled when she said the new battlefront is the progressively ‘crowded field 

of state-financed satellite television news’.23 Funded by governments, these television 

channels are directed at international viewers, give their views on events and produce 

stories and images of countries otherwise portrayed in a critical light by the Western 

media. The Western media’s treatment of China and its expanding role in Africa is one 

of the most obvious examples. Common themes in Western media coverage are China’s 

negative impact on Africa and its dealings with corrupt governments.24 They regularly 

report on China as a monolithic entity, criticise China’s colonial ambitions and emphasise 

present circumstances – with little socio-historic explanation of the China–Africa 

relationship.25 For instance, The Guardian released a cable quoting a US official who 

described China in Africa as ‘a very aggressive and pernicious economic competitor with 

no morals’.26 An opinion piece in the New York Times described China as a ‘rogue’ donor, 

which like Iran and Venezuela has ‘the cash and the will to reshape the world into a place 

very unlike the one where we want to live’.27 The result is a primary obstacle to China’s 

international integration: the unbalanced international communication order.28

The drive to change perceptions is not unique to China or to developing countries. 

The international news media’s inaccurate reports on France’s policy initiatives prompted 

the French government to start its own 24-hour news service.29 In December 2006, 

France24 was launched to convey French values and perspectives in French, English 

and Arabic. Other governments have also made inroads in the global news market: Iran’s 

international English news channel, Russia Today (RT), Euronews (a consortium of 

public service broadcasters) and government-funded media channels such as Televisora 

del Surin Venezuela. Last but not least is the Qatar-based Al Jazeera, a symbol of the 

Middle East’s rise, and a leading challenger to major news services.30 For Beijing, the 

2008 financial crisis brought opportunities for expansion into the global media market. 

Domestic priorities and financial difficulties led most countries and news stations to curb 

their activities, whereas China and other emerging players (as noted above) were able to 

expand, devoting billions to global operations.31



8

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

C H I N A  I N  A F R I C A  P R O J E C T

These efforts recognise how interconnected the world has become. A virtual presence 

brings a global voice, taking public diplomacy and national image to international 

audiences. 

Understanding China’s motivation

Traditionally, in Chinese culture losing face, or mianzi, is synonymous with loss of 

reputation.32 The concept is closely associated with public appearances and image and a 

significant motivator in Chinese social psychology.33 Therefore, open and public criticism 

– for the world to see – maximises the potential to lose face. In contrast, Western media 

tend to thrive on being critics of authority and watchdogs of those in power, and their 

commercial models are aimed at attracting audiences more interested in negative than 

positive news developments.34 China’s international image has been historically and 

commercially managed by easy narratives and assumptions by the Western media. In 

the late Qing Dynasty, missionaries with their religious prejudices wrote about China 

as ‘uncultivated and weak’; between 1920 and 1949, China was a ‘warring state’, and 

under Mao Tse-Tung was portrayed as a poor and isolated country. During the 1989 

Tiananmen student protests, the country was portrayed as unsympathetic and demonic. 

This image prevailed despite the fact that China was progressively diversifying as a society 

undergoing rapid reform.35 When China joined the World Trade Organisation (WTO) in 

2001, global uncertainty about Beijing’s intentions continued. During this period Chinese 

policymakers began to recognise both the country’s economic strength (booming for over 

three decades) and weakness in the global media market.36 Chinese cities were feeling 

the cultural influence of neighbours Korea and Japan (and Hong Kong and Taiwan),37 as 

their films, television dramas and by-products (music and fashion) were penetrating the 

Chinese market, whereas China’s creativity found far less fertile ground.

What brought significant change to China’s national image management was the lead 

up to hosting the 2008 Olympics (having previously failed to win the bid in 2000). China 

sought to use the Olympics – and the accompanying worldwide media attention – to 

portray its rise in a more positive light, away from the defensive image during the days of 

Tiananmen Square.38 At the same time, the importance China placed on the 2008 event 

created problems. Activists exploited the increasing media attention to criticise China’s 

disregard for human rights and, in particular, its links with Sudan. Since 2004, the world 

had become increasingly aware of the genocide in Darfur. Western activists highlighted 

China’s passive role in the conflict and how its closeness (based on diplomatic, arms and 

oil support39) to the Sudanese government directly fuelled the conflict. Although multiple 

factors were involved, China’s hosting of the upcoming Olympics had an unexpected 

influence on China’s role in the Darfur crisis. 

The lesson for China was simple: media portrayal matters — from American actress 

and humanitarian, Mia Farrow’s 2007 Wall Street Journal op-ed ‘Genocide Olympics’40 

criticising China’s profiting from the Darfur crisis, to the resignation of world-renowned 

director Steven Spielberg as the Games’ artistic director.41 Favourable opinion towards 

China decreased steadily. With criticism of China’s passive stance mounting and 

reluctance to comment on the Darfur situation, Beijing was eventually persuaded to 

support negotiations for UN peacekeeping forces to protect civilians in Sudan.42 It also 

began to communicate with the global news media on the Darfur issue, providing frequent 



the    rise     of   china     ’ s  state     - le  d  me  d ia   dy nast    y  in   africa    

9

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

official communication to major broadcasters and hosting press conferences with China’s 

special envoy Liu Guijin.43

China faced more pressure when the ethnic conflicts in Xinjiang and the Tibet riots 

made international headlines.44 In an effort to repair its public relations, China softened its 

stance on human rights issues that could provoke international attention, such as foreign 

press restrictions and unscrupulous construction companies involved in the building of 

the Olympic infrastructure. The latter were stripped of their Olympic licenses when found 

to have violated labour regulations.45 Foreign and local media were also given relative 

autonomy in reporting on the 2008 Sichuan earthquake.46 

In this way, the 2008 Olympic Games concurrently became a multiple platform for 

global criticism of China and ignited China’s own re-branding efforts. Moreover, from 

within China aggressive media discourse emerged on what the ‘real China’ was. In April 

2008, in response to the disruptions of the torch relay in London and Paris, the Chinese 

media quoted a student, Li Xuan, who encouraged overseas Chinese to ‘oppose media 

injustice’ and the overly negative and biased portrayals of China.47 In a similar vein, 

journalist Tan Haojun commented that the world continues to understand China through 

the media, which have their own agenda and fail to portray a real picture of China.48 An 

example of this is the 2004 media coverage of the story of China–Sudan relations told in 

light of the Darfur crisis but excluding the complex story from the countries in question.49 

Recognising the need for a ‘positive China’ image, local governments received a memo on 

China’s strategy for the management of overseas media during the Olympic Games, which 

included the following:50 

•	 Take firm control of the ‘sequences of interviews’ at the provincial level.

•	 Do more to improve the release of information, and reinforce the work of releasing 

information.

•	 Official information must be disseminated; positive propaganda must be reinforced 

at the provincial level; and the initiative must be taken in influencing and managing 

foreign public opinion.

•	 Ensure that key information is disseminated on websites – as a force for positive 

information online.

•	 Increase the capacity for emergency response to sudden events, and learn to take the 

initiative in opinion management.

•	 Increase the abilities of employees through training.

China recognised the international media as an important outlet for managing and 

communicating a non-threatening, responsible and peaceful image.51 The lesson from 

the 2008 Olympic Games was that prestige comes with meeting international political 

pressure through responsible foreign policies, in which image is central.52 China had 

embarked on a ‘slippery slope’53 and as the world’s expectations rose in 2008, so did 

China’s need to advance its image. 

Chinese media’s global reach

China’s ‘going out’ project has expanded from emphasising outward trade and industrial 

enterprises in the 1990s to promoting its culture abroad through various institutions. 



10

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

C H I N A  I N  A F R I C A  P R O J E C T

Most recently, its multilingual media outlets are mandated to manage Beijing’s ‘foreign 

publicity with Chinese characteristics’.54 This mandate includes sending strong marketing 

and distributing agencies abroad; improving knowledge of local audiences, culture, laws 

and regulations; and bringing in foreign media and opinion shapers to get to know the 

mainland. Figures spent on this rapid expansion differ, but estimates range between 	

$6.6 billion55 and $8.7 billion.56

The main state broadcasters mandated with China’s global projects are as follows. 

Xinhua News Agency is the Chinese government’s most traditional foreign news service. 

Founded by the Chinese Community Party in 1931 as the Red China News Agency, the 

name Xinhua or ‘New China’ emerged during the Red Army’s Long March.57 Its first radio 

signal travelled 12 000 km to the US, broadcasting to Washington the development of 

China’s war against Japan.58 Xinhua continued to evolve with Chinese politics and by 

1983, under Deng Xiaoping’s economic reforms, was encouraged to expand its content 

globally.59 The pursuit of the objective of becoming an international news service 

continued under Jiang Zemin.60 Since then, the steady globalisation of Chinese media has 

become more apparent. In 2011 Xinhua opened its North America regional headquarters 

in New York’s Times Square and half of the 200 planned overseas bureaus have been 

opened (though no end date has been specified), with services offered in eight languages. 

The agency enhanced its status as a major international media player when it co-hosted 

the 2009 World Media Summit in Beijing, an event which brought most of the global 

media corporations together.61 In July 2010 China Xinhua News Network Corporation 

(CNC), also known as CNC World, was launched. Modelled on global broadcasters CNN 

and BBC, the 24-hour English language channel aims to bring Chinese perspectives on 

international events to emerging markets.62 This underlines Xinhua’s intention to become 

a global broadcasting force. 

China Central Television (CCTV) has also extended its mandate, from 1992 when the 

CCTV-4 channel was unveiled, allowing overseas Chinese to watch mainland programmes, 

to the launch of CCTV-9 in 2000, reporting news to an English audience. Subsequently, 

the network has opened Spanish, French, Arabic, Russian and Portuguese channels, an 

Internet television service, and increased its language operations to seven. CCTV is state 

owned, but market funded.63 Guangdong television markets were also opened to foreign 

media, on condition that they broadcast CCTV International in their home countries. This 

arrangement has elevated the network’s coverage to 98% of the world with a subscriber 

base outside China of over 45 million subscribers.64 CCTV has also expanded into the US, 

with an office on New York Avenue and a centre in Washington that is expected to begin 

broadcasting by mid-2012.

Founded in 1941, China Radio International (CRI) is China’s main external radio 

station that targets overseas audiences.65 Its first overseas broadcast was in 1941 and first 

English broadcast in 1947.66 By 2010, CRI had opened foreign channels in Australia, 

Mongolia and the US. 

China’s three main state broadcasters are also strengthening their online presence. 

Xinhua launched its own search engine, Panguso.com; and China Mobile and CCTV 

launched an online video platform, allowing access to its broadcasting content.

The global footprint of Chinese broadcasters recognises that cultural influence is a 

critical achievement for any emerging country, and in particular China who wishes to 

convince others of its peaceful rise.67



the    rise     of   china     ’ s  state     - le  d  me  d ia   dy nast    y  in   africa    

11

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

Table 1: Summary of Chinese state broadcast media 

Media Date 
established

Media type Year of global reach

Xinhua 1931 News agency/broadcaster 1944 (first broadcast) 

1948 (first overseas bureau)

CCTV 1958 Broadcast (China’s national 
television network)

1992 (first broadcast abroad 
through CCTV-4)

CRI 1941 Radio broadcaster 1941 (first broadcast abroad) 

1947 (first broadcast abroad  
in English)

Source: compiled by author from: Ken’ichi Y, ‘China’s focus on external publicity: the impact of 

changing media policy at home and abroad’, NHK Broadcasting Studies, 9, 2011; CRI English, ‘CRI’s 

70th anniversary contest, http://english.cri.cn/8706/2011/06/16/1461s643026.htm, 16 June 2011, 

Xinhuanet, ‘Xinhua’s 80-year journey to global stage’, 7 November 2011, http://news.xinhuanet.

com/english2010/indepth/2011-11/07/c_131233213.htm

C H I N E S E  MED   I A  E N G A G EME   N T  I N  A F R I C A

Beijing is strengthening ties and actively building a positive image in developing regions 

where it is economically active, such as in Latin America, South-East Asia and Africa.68 

Xinhua has signed news content deals with state media in Zimbabwe, Nigeria, Cuba, 

Mongolia, Malaysia, Vietnam and Turkey, making it a leading source of news in some 

regions.69 Countries that need Chinese trade, aid and recognition, and those with 

tense relations with the US, are more likely to be influenced by China’s soft power70. 

Such government-led initiatives are recent, and evaluating whether Chinese media are 

influencing behaviour or global norms against Nye’s criteria is difficult. A starting point 

is to examine the factors that may affect China’s media influence, particularly in Africa. 

Historical overview

Media co-operation has developed more slowly and unevenly than other aspects of the 

China–Africa bilateral relationship. Yet it stems back as far as the 1950s and follows 

the broader course of China-Africa relations. For instance, Xinhua’s early presence in 

sub-Saharan Africa was to help the Chinese government form diplomatic relations with 

recently independent African states.71 In the 1960s, as the Soviet Union and the US 

threatened China’s own security, Beijing sought ideological support from other nations, 

which led to partnerships with Africa where China was involved in several large projects.72 

In the 1970s and 1980s, Xinhua opened 12 bureaus across Africa. 

Media exchanges also took place, with the first Chinese media delegation visiting Cairo 

in 1956 as part of a cultural exchange. In 1973 and 1976 delegations visited Ethiopia and 

Benin, Ghana and Togo respectively.73 Even so, media assistance was administered in the 

context of the Cold War to support the communication projects of the African liberation 

movements and for ideological warfare, such as in the Congo and Radio Peking in East 



12

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

C H I N A  I N  A F R I C A  P R O J E C T

Africa.74 Instability in African host countries affected China’s media engagement in Africa, 

as did other domestic priorities, such as:75

•	 the goal to establish a presence in Europe, North America and Asia, rather than in 

Africa; and

•	 the inward focus on economic development especially in the 1980s (the exception was 

the setting up of Xinhua’s Africa Regional Bureau in Nairobi, Kenya in 1986). 

Moreover, in the 1980s and early 1990s Chinese media coverage focused primarily on 

formal, political relations with Africa, as China:76

•	 sought to repair its international image; 

•	 grew in diplomatic confidence in its regional diplomacy; 

•	 increasingly sourced resources and commodities from the continent; and

•	 gradually identified African countries as important strategic partners.

This explains why, even with the growing number of economic-related stories in the late 

1990s, very little substantive analysis appeared in media stories, as ideology gave way to 

trade.77 Indeed, as Farah and Mosher conclude, prior to 2000 most media support was 

used to assist guerrilla movements rather than support national development in Africa.78

However, in the last decade Chinese media interactions have changed significantly. 

In Africa, China is moving from ideological to more practical economic and political 

engagements, with the aim of fostering a world order that supports its economic growth 

path and domestic stability.79 To do so, a greater understanding of China’s values and 

culture needs to be facilitated.80 A common thread in Beijing’s experiments to gain 

influence is its media initiatives, which are rapidly expanding. Chinese media engagements 

have expanded to include providing media infrastructure and supporting exchange efforts. 

A recent addition is China’s global media strategy, which is providing customer-orientated 

news services in Africa. 

Media relations since 2000: from the diplomatic context to operationalising  
media support

According to Banda, the China–Africa media relationship is part of China’s wider Africa 

agenda aimed at fostering political independence, creating friendly relations with African 

countries and supporting the development of African countries.81 In this context media 

co-operation necessarily evolves along government-driven lines.

Since the launch in 2000 of the Forum on China–Africa Cooperation (FOCAC), official 

relations and overall co-operation between the two sides have become more co-ordinated. 

A significant year for Sino–Africa relations was 2006, when high-level exchanges included 

visits to Africa from the Chinese Foreign Minister, the Premier and the President; and the 

hosting of the FOCAC Beijing Summit in November, attended by President Hu Jintao 

and leaders from 48 African states.82 Beijing also published the official China’s African 

Policy document on China’s role in Africa, in which the nature of media co-operation was 

outlined:83



the    rise     of   china     ’ s  state     - le  d  me  d ia   dy nast    y  in   africa    

13

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

China wishes to encourage multi-tiered and multi-formed exchanges and cooperation 

between the media on both sides, so as to enhance mutual understanding and enable 

objective and balanced media coverage of each other. It will facilitate the communication and 

contacts between relevant government departments for the purpose of sharing experiences 

on ways to handle the relations with media both domestic and foreign, and guiding and 

facilitating media exchanges. 

Similarly, as a result of the Beijing Summit, the Beijing Action Plan was formulated, 

outlining the areas of China–Africa co-operation. The ‘co-operation in social development’ 

section of the Action Plan included the exchange of views and media personnel, and 

enhanced understanding, co-operation and coverage of both sides.84 Following the 2009 

summit in Sharm el Sheikh, Egypt, the new action plan expanded the scope of media 

initiatives to include the following:85

•	 Reinforcing co-operation and exchange between officials and media workers who deal with 

media on both sides; such as annual workshops, mutual visits, training and producing 

radio and television programs.

•	 The involvement of Chinese communication and information enterprises in building 

communications infrastructure in Africa and engaging in mutually beneficial 

co-operation.

Parallel to the FOCAC process, the China–Africa media engagements demonstrate the 

increasingly complex relationship. As Table 2 shows, since 2000 the media relationship 

has predominantly focused on infrastructure assistance for the development of African 

state broadcasters, such as the Zambia National Broadcasting Corporation (ZNBC). 

Table 2: An overview of Chinese media engagement in Africa (2000—2011)

Year Country of 
operation

Type of 
engagement

Activity

2000 Africa official exchange FOCAC is launched 

2000 Uganda technical support Xinhua donates satellite equipment to TV station 
(to receive its content)

2000 Democratic 
Republic of 
Congo (DRC)

technical support aXinhua News and Radio-Television Nationale 
Congolaise (RTNC) 

2001 Guinea technical support An agreement of about $9.6 million to build a 
radio and TV network 

2002 Zambia technical support China lent the government $14.5 million part of it 
for FM radio transmitters 

2003 Lesotho technical support 2003–2005: provision of TV and radio 
equipment up to $4.5 million to expand the 
national network 

2003 Comoros technical support Beijing helps the Comorian government build a 
radio and television building 



14

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

C H I N A  I N  A F R I C A  P R O J E C T

Year Country of 
operation

Type of 
engagement

Activity

2003 DRC technical support DRC receives third generation transmitters to 
broadcast shortwave signals 

2004 Gabon technical support Assistance in building the country’s broadcasting 
station

2004 Kenya technical support Xinhua establishes its Africa bureau 
headquarters in Nairobi 

2005 DRC, Mali, 
Djibouti & 
Equatorial 
Guinea

official exchange State-run media sign agreements on 
co-operation/information exchange 

2005 Equatorial 
Guinea

technical support Audiovisual equipment and building for the 
National Radio, by Gwang Ding Construction 
Company

2005 Lesotho technical support Assistance with a $15 million project to upgrade 
radio and television and donation of $4.5 million 
worth of equipment and technical assistance

2005 Zambia technical support Zambia borrows $14.5 million for FM radio 
transmitters and a new government complex 

2006 Africa official exchange Beijing Summit 

2006 Africa Training 20 radio and TV journalists from Africa are 
welcomed by the Chinese Media University 

2006 Africa Training The Third Workshop for African Journalists  
takes place

2006 Africa Training Xinhua hosts African journalists by invitation  
of Beijing

2006 Uganda technical support Ugandan government borrows $120 million  
for ICT backbone infrastructure 

2006 Zambia technical support A loan of $560,000 for the purchase of 
transmitters to extend the national broadcaster’s 
reach 

2006 Mauritius technical support Construction of a building for the state 
broadcaster, Mauritius Broadcasting Corporation

2006 Zambia technical support A donation of media equipment worth  
$8 million 

2006 Nigeria technical 
support/training

Nigeria purchased satellite technology from 
China that included training

2006 Malawi technical support Malawi receives $250,000 to develop a  
radio channel

2006 Seychelles technical support A donation for about $50,000 worth of  
ICT equipment

2006 Kenya Chinese media 
presence

The launch of state-run CRI in Kenya 

2006 Kenya technical support Kenya has reportedly received $150,000 worth 
of equipment from CCTV



the    rise     of   china     ’ s  state     - le  d  me  d ia   dy nast    y  in   africa    

15

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

Year Country of 
operation

Type of 
engagement

Activity

2006 Kenya media presence Xinhua’s Regional Editorial office that provides 
content to French-speaking Africa, moves  
to Nairobi 

2006 Africa official exchange In November the Sino–African Cooperation 
Forum (SACF) was held in Beijing 

2006 Africa training Resulting from SACF, Xinhua began hosting 
African journalists invited by Beijing

2007 Africa training 30 French speaking African journalists attend a 
training course at the Chinese Media University 

2008 Liberia technical support $4 million FM Radio Expansion in co-operation 
with the Liberia Broadcasting System (LBS)

2008 Africa content Xinhua launches its ‘China Africa News Service’ 
to expand coverage of African and Chinese 
news of mutual interest

2009 Africa official exchange Summit in Sharm el Sheikh 

2009 Mozambique content Agreement for news broadcasts on China, to 
come from China

2009 Africa official exchange Seminar organised by the State Council on 
Information Office, China where 94 journalists 
from Africa, Asia, East Europe and Latin America 
brainstormed on the state of media

2010 Kenya media presence November: CCTV opens its Africa Bureau in 
Nairobi 

2010 South Africa content December: Xinhua/CNC and Myriad 
International Holdings (MIH) joint venture to 
reach about 4 million Africans 

2011 Kenya official exchange April: China–Africa Media Conference in Nairobi 

2011 Namibia official exchange ‘The Role of the Media in Shaping Africa–China 
Relations’ panel, at the Africa-China Young 
Leaders Forum

2011 Zambia official exchange January: MOU on capacity building and press 
protection 

2011 Kenya content Chinese company wins a contract to distribute 
media content 

2011 Kenya media presence Xinhua Mobile Newspaper is launched in Kenya 

2012 Kenya media presence January, CCTV Africa launched (November 2011 
the regional center was established) 

a The parties signed a contract on the supply and exchange of information. RTNC also 

received a small satellite receiver.

Source: compiled by author from the following – Farah D & A Mosher, Winds from the East: How 

the People’s Republic of China Seeks to Influence the Media in Africa, Latin America, and Southeast 

Asia, Washington, DC: Center for International Media Assistance (CIMA), September 2010. The 

Somaliland Times, ‘Chinese Influence on African Media’, 12 July 2005, http://www.somalilandtimes.

net/sl/2005/203/30.shtml; Journalism.co.za, ‘China grows its role in Africa’s media’, http://www.

journalism.co.za/index.php/fellowships/fellowships/images/justice/news-and-insight/insight/89/



16

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

C H I N A  I N  A F R I C A  P R O J E C T

china-grows-its-role-in-africas-media.html; Banda F, ‘China in the African mediascape: a critical 

injection’, Journal of African Media Studies, 1, 3, 2009a,p.345. Gagliardone I, Repnikova, M & N 

Stremlau ‘China in Africa: a new approach to media development?’, report on a workshop organised 

by the Programme in Comparative Media Law and Policy (PCMLP) and Stanhope Centre 

forCommunications Policy Research, Oxford: University of Oxford, 2010, p.7. Xin X, ‘Xinhua news 

agency in Africa’, Journal of African Media Studies, 1, 3, 2009, p.364. Brooks SM ‘Envisioning China 

in the 21st century: image management abroad and at home’, Consultancy Africa, 16 February 2011, 

http://www.consultancyafrica.com/index.php?option=com_content&view=article&id=676:envision

ing-china-in-the-21st-century-image-management-abroad-and-at-home&catid=58:asia-dimension-

discussion-papers&Itemid=264. Fook ‘China’s media initiatives and its international image 

building’, International Journal of China Studies, 1, 2, October 2010, p.560. GOV.cn, ‘China-Africa 

media cooperation – a joint force for truth’, 22 April 2011, http://news.xinhuanet.com/english2010/

indepth/2011-04/22/c_13841508.htm; Ghana News Link, ‘NDC National Youth organiser calls 

for support for the media in Africa’, 27 May 2011, http://www.ghananewslink.com/?id=14363; 

Investment News Kenya, ‘Media in Kenya: Chinese company wins controversial content distribution 

contract’, 20 July 2011, http://www.investmentnewskenya.com/media-in-kenya-chinese-company-

wins-controversial-content-distribution-contract/; Muraina F, ‘Africa: Third World Needs Vibrant 

Media to Counter Propaganda’, 1 December 2009, http://allafrica.com/stories/200912071256.html

While the extension of hardware assistance continues to play an important role, China’s 

media engagement in Africa started to diversify after the 2006 Beijing Summit. China 

has begun to express its opinion on media practices to African media practitioners. 

For instance the Chinese government invited African journalists to learn about its 

development experience, including the development of Xinhua as an international news 

agency.86 The Third Workshop for African Journalists, under the supervision of FOCAC, 

covered topics that included discussions on Chinese journalism.87 The result is clear in a 

country such as Equatorial Guinea, where qualified media professionals are divided into 

those journalists who were trained in Spain three decades ago, and the newer generation 

who are increasingly being trained in Cuba or China.88 Such media training introduces the 

Chinese media system, in addition to the usual education on media equipment and other 

types of hardware supplied by China. China–Africa media ties have therefore developed 

on the back of official ties.

Are Chinese media adopting commercial tendencies?

The global reach of Chinese media has brought heightened interest in providing media 

content and programmes, as well as the need for local bureaus. Africa is no exception. 

From China’s notable strength in hardware industries (such as infrastructure and 

telecommunications), the recent shift towards soft power recognises the need to influence 

hearts and minds of the people in Africa, and to provide a better understanding of Africa 

in mainland China, as the government continues to invest and spend on the continent.89 

The support of such hardware is in itself a means of soft power.90 By providing Chinese 

media infrastructure to African state broadcasters, China is providing an alternative to the 

Western media system where private media are the pinnacle of media development and 

the state is expected to hold back.91 However, China’s strategy has had a mixed reception.



the    rise     of   china     ’ s  state     - le  d  me  d ia   dy nast    y  in   africa    

17

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

The success of Chinese media in penetrating Africa has been uneven because of the 

varying developmental levels and needs of African countries. For instance, Cameroon 

and Senegal’s lack of coverage on and interest in China has affected Chinese motivation 

to expand media into these markets, other than providing under-developed institutions 

with China and Africa-related content.92 In contrast, in Libya the strategic placement 

of Chinese journalists close to the Libyan Transitional National Council in Benghazi 

provided ready access to the sources on key stories unfolding in Libya.93

The major changes came in 2006, when Xinhua moved its Regional Editorial Office 

from Paris to Nairobi – recognising the capital as a central hub in Africa for China’s ‘going 

abroad’ media project.94 Xinhua hired journalists to translate articles from French to 

English, brought in Portuguese language content from Beijing, and set up five bureaus 

in Arab-speaking African countries, and placed its Middle-East bureau in Cairo, Egypt.95 

With over 20 bureaus in Africa, Xinhua has become a primary source of information. The 

agency markets itself as a cheaper alternative to Western agencies (such as Reuters and 

Associated Press) by offering articles that are as insightful (and sometimes better thanks to 

its closer relations with African political elites).96 Xinhua has moved from a free-of-charge, 

ideologically based news service to an institution where media outlets are now paying for 

the agency’s news wires. However, as noted before, Xinhua continues to provide free news, 

equipment and technical support to those who cannot afford to pay.97 In 2008 the news 

agency also strategically launched its China African News Service to increase reporting on 

issues of mutual interest.

Similarly CRI’s newscasts over the Liberia Broadcasting System (LBS) has allowed 

Liberians access to Chinese views, rather than receiving the news from a third media 

source. The United Nations Mission in Liberia (UNMIL) may be the country’s most 

popular radio station, but with Chinese assistance the Liberian state broadcaster’s boosted 

capacity in television and radio service, has allowed it to make inroads into UNMIL’s 

monopoly.98 CRI has also set up programme exchanges with the Kenyan Broadcasting 

Corporation (KBC) and, thanks to this co-operation, gained a larger listenership than 

in any other African country. As a result, CRI has established its own local radio station 

that broadcasts in English, Mandarin and Swahili.99 CCTV has also donated equipment to 

KBC. Overall, these interactions have promoted cross-cultural understanding, as Africans 

receive more China-related stories.100

The boost in media engagements, particularly of a competitive nature, reveals the 

long-term intent of China’s soft power mission on the continent. Since the latter half 

of 2000, content and media presence have been swiftly integrated. China is expanding 

its soft power strategies, and its media is gearing to compete internationally. Following 

in the footsteps of Xinhua, in November 2011 CCTV Africa established the network’s 

regional centre for Africa in Nairobi, Kenya. The network now has the capability to 

compete with other international media channels (which are also based in the capital). 

As noted by CCTV president, Mr. Liang Xia Tao, CCTV’s purpose in Nairobi is to expand 

‘English and Chinese broadcasts with footage from the continent to China, Africa and 

the rest of the world’.101 The centre complements the networks in other central locations 

in London, Washington DC, and Moscow. During April 2011, Xinhua launched its first 

mobile newspaper in the sub-Saharan region in Kenya, as a joint venture with a Kenyan 

telecommunications company, Safaricom, which allows local mobile subscribers access 

to Xinhua news through their Multimedia Message Service. In the same year, Xinhua’s 



18

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

C H I N A  I N  A F R I C A  P R O J E C T

CNC reached four million African homes through the South African owned MIH’s cable 

network,102 in an agreement resembling the one with Eutelsat Communications that 

extended Xinhua’s coverage to the Middle East, Europe and North Africa.

Better information and communication technologies (ICTs) mean that viewers are 

also receiving much more sophisticated services than a few years back. Although lacking 

in functionality and sophistication compared to their established media counterparts, 

the Chinese are willing to transfer such technology, making them welcome in poorer 

nations.103 Furthermore, for the first time, the Chinese media are hiring local journalists 

as news anchors, and providing them with language training. By engaging local cultures 

in such a manner, the Chinese media are expressing their views more subtly, adopting a 

hiring strategy common among global news media broadcasters.104

Beijing’s media engagements with Africa are clearly expanding, and the benefits are 

widely felt. African countries are provided with the tools to strengthen their own media 

institutions and the ability to increase their own content output.105 At the same time, 

China is beginning to disseminate its media philosophy in Africa, where many countries 

are still searching for a media model.106 However, as cultural influence becomes a vital 

component of Beijing’s foreign policy, how its outward media projects are received needs 

to be considered. 

THE    C H A L L E N G E S  F O R  C H I N E S E  MED   I A  E N G A G EME   N T  
I N  A F R I C A

The previously voiceless are without a doubt claiming their place in the global media 

space. Yet media as a soft power tool is a fairly new concept for Beijing. Although too soon 

to judge its success in Africa, the Chinese media’s ability to influence audiences is likely 

to be affected by these factors:

•	 Timing and commercial viability.

•	 Understanding contrasting African media markets.

•	 Chinese domestic circumstances that affect African perceptions of China.

•	 Whether Africa is a priority for Chinese media.

Timing and commercial viability 

Chinese journalists, as newcomers to the African media scene, can expect difficulties 

when they catch up to their established counterparts. Africa is not a new frontier for 

Western media. Countries are largely influenced by former colonial powers (France in the 

case of Côte d’Ivoire), which makes penetrating the local media (where news flows are 

predominantly North to South) difficult.107 Similarly, during the Cold War, superpowers 

were far more involved than China in the region.108 In an age where the consumers are 

the editors, the test for China is to build its reputation and innovation as a credible media 

source. This means dealing with the criticism that China’s policy is based on business 

interests versus political stability (even though some of the criticism comes from self-

interested competitors).109



the    rise     of   china     ’ s  state     - le  d  me  d ia   dy nast    y  in   africa    

19

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

China is making efforts to re-brand its image through its media initiatives but still 

needs to develop as a credible and attractive source of information. Al Jazeera, has 

gained credibility in the news world because of its ground-breaking news. The funds 

may originate from the Qatari government, but the broadcaster has a large amount of 

editorial independence. Despite the name giving away the origin of a station, newsreaders’ 

accents and nationalities vary across programmes and the nationality of successful news 

corporations is often unknown, or at least concealed. Although Chinese media are hiring 

more international staff at CCTV Africa and America, their competitive edge has yet to 

be seen.110 The reality is that the majority of viewers get their information from tabloid 

news, yet China still lacks in attracting this type of programming and journalism.111 

Thus, Chinese media continues to be seen as involved in developing infrastructure and 

education, rather than being commercially driven. More critically, as explained by a senior 

editor of Associated Press, censorship can hurt business because, in international media, 

audiences have a lot of say about their expectations.112

At the same time, the Chinese media have state objectives to meet. When covering 

Africa, where competitors tend to comment on the controversial areas of China–Africa 

relations, the Chinese media emphasise the easier narrative of positive stories, friendship 

and sincerity,113 avoiding any grey areas. In 2005, the Zimbabwean government jammed 

shortwave broadcasts, and (because of the secrecy of both the Chinese and Zimbabwean 

governments) Reporters Without Borders believed that China had provided the jamming 

equipment.114 In such a case, China is prone to criticism for two reasons. Firstly, China 

exerts its hard power in a subtle manner, providing limited information about assistance 

to governments, and secrecy shrouds its military relationships (as seen in Pakistan and 

Burma),115 which may affect its influence on audiences. Secondly, a central pillar of 

Beijing’s diplomacy is mutual non-interference, and so the slightest suggestion that China 

is getting politically involved sparks criticism.116 Overall Beijing’s resource and economic 

priorities in countries with controversial regimes tend to contradict the government’s 

other priority of soft power and legitimacy.

In order to succeed, Chinese state media needs to take its cue from commercial 

counterparts. Market or government objectives can both damage media independence, but 

the style in which a message is delivered is equally important in imbedding trustworthiness 

and a loyal and engaged audience. 

Understanding contrasting African media markets

China’s media engagement in Africa should not be monolithic. As seen in South Africa, 

Egypt, and Nigeria, many local media institutions do not require Chinese technical 

assistance.117 Furthermore, in liberal news markets such as South Africa, Chinese media 

may find it difficult to gain subscribers and to influence audiences.118 Foreign media 

have succeeded in this competitive environment through commercial rather than official 

engagement. For instance, Al Jazeera’s competitive edge is its multi-cultural, multi-

language and multi-religious approach, which has convinced News24 (a South African 

digital news provider) to enter into a partnership and distribute its video news stories 

online.119 Similarly, the recent MIH–Xinhua CNC deal was successful purely because of 

its commercial nature. 



20

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

C H I N A  I N  A F R I C A  P R O J E C T

On the other hand, South Africa is an emerging power that also has media ambitions 

abroad. South African-based multinational media company, Naspers owns a stake in 

China’s largest internet company, Tencent, and competes directly with the Chinese media 

through its multi-channel Digital Satellite Television service in Africa. Consequently, while 

countries like Eritrea may require technical assistance,120 South Africa’s competitive media 

environment requires a more complex understanding from Chinese media. This is made 

clear by the ongoing intense media freedom debate between the ruling African National 

Congress (ANC) and South African civil society about the implications of the Protection 

of Information Bill approved by Parliament. 

In contrast, Kenyan media has its strengths, but government regulation persists. The 

Kenyan Broadcasting Corporation (KBC) is state-controlled, and government owns about 

45% of the electronic media – although print media remain largely in private hands.121 

Despite no restrictions on foreign and domestic media and media firms that use a selection 

of news agencies, players without government endorsement face significant barriers 

including a lack of resources, high government taxes and costs.122

Table 2: Overall Average Scores on Media Sustainability in Africa*

Score Unsustainable 
anti-free press

Unsustainable mixed 
system

Near sustainability Sustainable

(0.00–0.50) Eritrea      

(0.51–1.00) Equatorial 
Guinea

     

(1.01–1.50)   Republic of Congo, 
Djibouti, Ethiopia, Somali, 
Zimbabwe

   

(1.51–2.00)   Cameroon, Central African 
Republic. Chad, DRC, 
Gabon, The Gambia, 
Liberia, Madagascar, 
Mauritania, Niger, Sierra 
Leone, Somaliland, Sudan, 
Togo, Zambia

   

(2.01–2.50)     Benin, Botswana, 
Burkina Faso, Burundi, 
Cote d’Ivoire, Ghana, 
Guinea, Kenya, Malawi, 
Mali, Mozambique, 
Namibia, Nigeria, 
Rwanda, Senegal, 
Tanzania, Uganda

 

(2.51–3.00)     South Africa  
(3.01–3.50)        

(3.51–4.00)        

*0 is the lowest score and 4 is the highest.

Source: USAID and IREX, Media Sustainability Index 2009, third study on Africa, Washington, DC: 

Westland Enterprises, 2010, p.xvi



the    rise     of   china     ’ s  state     - le  d  me  d ia   dy nast    y  in   africa    

21

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

Chinese media strategy also needs to take into account the low cost of radio, 

which remains the primary information source in sub-Saharan Africa. The influence 

of institutions like Xinhua and CCTV (which focus on television and online presence) 

is therefore limited in Africa.123 Moreover, Chinese print media could struggle with 

distribution, as most African print media originate from Western sources.124

It is not possible to generalise about the African media environment, however. 

Differences exist within each country – and even between various platforms – all of which 

determine the degree of support for Chinese media firms in a country. 

Chinese domestic circumstances that affect African perceptions of China

With government support, in 2006 China lifted its domestic bans on foreign journalists 

and in 2009 the Chinese media industry revenue grew by16.3% year-on-year to $72 

billion.125 Yet China is still finding its way between a sophisticated foreign policy and 

a relatively closed domestic political system. For example, in 2009 supervision over 

foreign reporting in China was tightened during the 60th anniversary of the founding of 

the People’s Republic of China.126 This situation is expected to prevail, given the upcoming 

change in domestic leadership in 2012 and the scandal surrounding Bo Xilai’s removal 

from power, which has damaged the perception of a peaceful transition. Moreover, national 

priority can override commercial viability. China’s State Administration of Radio, Film and 

Television recently implemented new regulations that reduced the number of commercial 

entertainment television programmes and increased the number of news programmes.127

The absence of a free press and vibrant civil society in China is shaping opinions in 

Africa on the benefits of China’s media co-operation.128 Despite China’s efforts to spread 

goodwill in Africa, views are divided: some welcome non-Western interaction and others 

express concern over China’s motives.129 Kenyan media owners were not happy when 

a Chinese company received a contract to distribute media content digitally. They saw 

the deal as providing China with leeway to interfere in Kenya’s press freedom, given the 

restricted civil liberties within China.130 Further reinforcing this perception was the fact 

that that the tender was not widely advertised.131 Similarly, after the 2009 massacre of pro-

democracy workers in Guinea, the local public began to view China’s cultural engagements 

as supporting the government.132

Opposition parties are also commenting on China’s apparent ulterior motives, 

as Beijing deepens its relations with African countries with ties increasingly linked to 

political ends.133 In Zambia, China’s infrastructure and technical support are politically 

linked, as shown by the timing: contracts were concluded in the months leading up to 

elections.134 According to the media, Michael Sata’s critical stance on China135 is seen to be 

one of the reasons for his success in the Zambian presidential elections in September 2011. 

Public support for Sata was motivated by the manner in which China went about securing 

important raw materials and the previous government’s pro-China stance (to the detriment 

of Zambia). Likewise, in Ghana opposition is growing following the government’s decision 

to procure a $3 billion loan from China, which critics in the media are branding overly 

conditional, as 60% of the loan must go to Chinese contractors.136 The sudden change in 

African governments will prove challenging for China, whose competitive edge emanates 

from its long-standing ties with a handful of African leaders. 



22

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

C H I N A  I N  A F R I C A  P R O J E C T

Beijing may be making important strides in expanding its media presence in Africa, 

however gaps still need to be filled because such gaps can affect the public opinion that 

Beijing is hoping to shape. Chinese technological assistance has been positive, although 

projects take a top-down approach, which means that Africa’s state media determine how 

the media equipment is used, not China. In the last three decades, Chinese media have 

also transformed drastically, with increased diversification and specialisation of content, 

with the need to be responsive resulting in more investigative reporting (such as CCTV’s 

programme News Probe and Caijing magazine).137

China has made efforts to counter biased foreign reports through its own reports rather 

than just rejecting them. However, China’s own media environment raises questions about 

its ability to transcend the official voice. For example, domestic media are regulated by 

law. Yet sometimes the rules are vague due to the changing and divisive views within 

China, even among government ranks.138 Moreover, such uncertainty leads journalists to 

self-regulate their work. Thus, the nature of reporting news domestically offsets the image 

and messages that China’s state media are trying to convey in their international reports. 

At the same time, Africa remains uninformed about Chinese society, as Africa has 

virtually no media presence in China.139 Similarly, despite the increasing importance in 

China–Africa trade and political relations, the growing Chinese presence in Africa is not 

matched by Africans in China (information about Africans in China is mostly limited to 

personal experiences of visiting African students).140 The limited coverage and knowledge 

of Chinese society means that African impressions are still largely based on other types of 

engagements. While African leaders and entrepreneurs view China more favourably, the 

impressions of small business owners and workers are mixed.141 Furthermore, Africans 

who work for private media firms and do not participate in official media exchanges, 

remain far more critical about China’s involvement.142 In 2010, an Afrobarometer study 

revealed that Africans viewed China almost as positively as the US and former colonial 

powers and more positively than South Africa and Nigeria.143 However, views varied 

widely within African societies. In particular, Africans most critical of China are those 

who prioritise political over economic factors, looking at China’s effects on democracy and 

human rights rather than the increase in Chinese imports.144

Such perceptions and attitudes affect how the two sides interact in professional 

spheres. Views on China-Africa ties can be roughly categorised into:145

•	 friendship and mutual benefit emphasised by government officials; 

•	 the welcoming of new economic opportunities (through Chinese investment and 

trade); and

•	 emphasis on the environmental and social impacts of Chinese influence by civil society 

including the general public and trade unions.

Perceptions remain varied and complex, as those who view China-Africa relations 

positively are also likely to experience tensions in their relationship with China, and 

vice versa.146 Ultimately each and every African’s view on China will depend on their 

background, place in society and the nature of the issue. 

Nevertheless, in time the real relationship between China and Africa will become 

clearer, as the two sides find alternative avenues of engagement to that of government-

driven media initiatives. One such example is the University of Witwatersrand (South 



the    rise     of   china     ’ s  state     - le  d  me  d ia   dy nast    y  in   africa    

23

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

Africa) Journalism Department’s China-Africa Reporting Project which selects a group of 

Chinese working journalists to attend their annual Power Reporting African Investigative 

Journalism Conference in Johannesburg, organised in collaboration with the Forum for 

African Investigative Reporters. After the conference, the Chinese journalists are provided 

with logistical and financial support to report on a China-Africa issue in an African 

country of their choice with the resulting story published in Chinese media.147 The project 

ultimately aims to improve the quality of China–Africa reporting among journalists from 

both sides.148

China also cannot escape the global influence of the Internet and social media, where 

the true nature of what the Chinese think of Africa, and Africans of China, will become 

apparent.149 The blogosphere is a convenient platform for opinions, as it requires only 

online access, is not geographically bound and is speedy. Humour, vague remarks, and 

multiple links to a single blog also make it difficult to censor.150 Blogging is a popular 

avenue for informing the Chinese public, particularly the micro-blogging site, Sinaweibo, 

which can be accessed via mobile phones, the Internet and email. In 2011 the site was a 

platform for a real-time discussion on the government’s handling of the Wenzhou train 

accident. The 500 million Chinese internet users may also challenge Beijing’s desire for 

control in the lead up to leadership change.151

Cultural influence grows far quicker in spaces where people are able to interact and 

be creative – as in the case of the Internet or Chinese businesses and communities in 

Africa152 unlike the one-way broadcast of state messages. The state requires the inherent 

attractiveness of its people and culture to accumulate soft power.153 Therefore, influence 

depends on a fine balance between the state and society. 

Is Africa a priority for Chinese media?

China has only recently begun prioritising Africa in its ‘going abroad’ media strategy. In 

2009 Africa did not feature much in Xinhua’s global plans, as the agency opened 16 offices 

mainly in the former Soviet Union, central Asia and North America.154 China’s recent 

media diplomacy also goes beyond Africa and includes Latin America and Southeast 

Asia.155 In fact, China has made significant progress in the Association of Southeast 

Asian Nations (ASEAN), with public discussion of streamlining media operations and 

news-gathering among all partners, and content sharing and partnerships with individual 

countries (most notably Singapore’s digital media companies).156

Other global competitors are entering the African media market; for instance India’s 

United Television recently launched its international movie channel in Africa. However, 

Chinese media are starting to engage Africa more effectively. In mid-2011, recognising the 

need to hire more locals so as to improve China–Africa co-operation, CCTV advertised 

positions for several East African journalists, technicians, editors, anchors and reporters.157 

Chinese journalists also require further education on Africa, as a cultural gap remains 

because journalists need permission to mix with locals.158

Overall China’s media engagements in Africa are still framed along government 

exchanges and co-operation, with little attention given to local media projects. However, 

Xinhua and CCTV’s decision (2011–2012) to launch satellite television services in Africa 

may be a positive shift to a more commercially orientated media. They are not only 

actively sourcing local and international personnel in direct competition with Al Jazeera, 



24

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

C H I N A  I N  A F R I C A  P R O J E C T

but their credibility and influence may also grow simply from their focus on competing 

with each another.159 Competition and innovation are probably the best way of changing 

the perception that China follows the Western creative industries model.

The Chinese media in Africa demonstrate the larger challenge that China faces in 

incorporating soft power into its strategy. The implications are that soft power can 

never be completely under control of governments who can themselves tarnish its very 

credibility; patience is needed, as results from impact are not immediately evident; desired 

outcomes are sometimes not enough to gain a favourable image; and identifying who is the 

subject of these efforts is often difficult. 

The main challenge for China is to find an ideal mixture of soft power tools that will 

serve its foreign policy goals.

C O N C L U S I O N

China has sent its state media on a global mission to advance its influence in the world, 

signalling an addition to China’s outward movement project, which previously focused 

on trade, investment and diplomatic activities. In particular, China’s state media in Africa 

provide insight into China’s larger soft power strategy. At this particular juncture, China 

is giving Africa something that other media infrastructure sources are not: the capacity to 

create its own content and an alternative platform to tell Africa’s own story and to view 

China’s story.

However, the question remains as to whether China has been successful in meeting 

its media strategy goals. Beijing has only just adopted its soft power policies and 

institutionalised them in the form of global media agencies. Thus China may still be in 

the process of rolling out its strategy.

If the official goal is to establish bureaus worldwide to broadcast China’s values, then 

that goal has been achieved. However, gaps remain if success means influencing what 

audiences think of China. Based on the criteria proposed by Nye, China needs to support 

institutions that can influence others’ behaviour and create global norms that parallel its 

own. 

Nevertheless, as China’s view of soft power includes all aspects outside of security, in 

some respects it is succeeding. While its media engagements in Africa may be mostly in 

the form of technical and infrastructural support, China is helping Africa to build media 

institutions and by default providing some credibility to its own institutions and values. 

Moreover, Chinese media have begun to adopt a commercial face by entering into joint 

ventures and adopting strategies similar to commercial competitors, making it harder to 

differentiate China’s norms from those in the global media market. 

Yet while it has laid foundations for its soft power currency, Beijing has only partly 

fulfilled this criterion. First the degree of influence on institutions is only applicable to the 

African state broadcasters that actually receive such media support. Secondly, China needs 

to address the challenges that have been identified as affecting its state media influence 

in Africa.

These factors explain that China may very well need to adapt to global and local norms, 

as audiences have not yet bought into its values. For instance its state media could adopt the 

global media norm of objectivity – at least the image of objectivity, as the concept does not 



the    rise     of   china     ’ s  state     - le  d  me  d ia   dy nast    y  in   africa    

25

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

strictly exist. To play an impartial role, Beijing needs to demonstrate an honest relationship 

by addressing tensions in China–Africa relations rather than emphasising co-operation. It 

will also need to show innovation and creativity to pose a challenge to competitors. 

China has irrefutably made an immense effort to send its message abroad, but ensuring 

that the actual message is acknowledged is another matter. 

Without passing premature judgement, as Beijing continues to expand its soft power 

engagement, future and further areas of research need to be considered. First, comparisons 

with other institutions such as the Confucius Centres could provide insight into 

engagement beyond official efforts. Second, as Chinese print media such as China Daily 

make inroads into Africa,160 applying the lessons of these broadcast pioneers could be 

useful, as would be comparing how Chinese print media engagement differs in scope and 

challenges. Overall, if China’s objectives change as its media and soft power engagements 

grow, what will be the implications for Africa and the world?

E N D N OTE   S

1	 Yanting D, ‘Sino-African ties dissected’,http://www.chinadaily.com.cn/opinion/2012-02/01/

content_14514767.htm, 1 February 2012.

2	 Pengfei Z, ‘CCTV Africa’ and ‘I Love Africa’ Mobile TV launched in Kenya http://english.cntv.

cn/20120112/106326.shtml, 12 January 2012.

3	 Pan E, ‘China’s soft power initiative’, Council of Foreign Relations, 18 May 2006, http://www.cfr.

org/china/chinas-soft-power-initiative/p10715.

4	 Huang Y & S Ding, ‘Dragon’s Underbelly: An analysis of China’s soft power’, East Asia, 23, 4, 

Winter 2006, p.23. 

5	 Fijałkowski, Ł,‘China’s “soft power” in Africa?’Journal of Contemporary African Studies, 29, 2, 

April 2011, p.224. 

6	 Ding S, ‘To Build a “Harmonious World”: China’s Soft Power Wielding in the Global South’, 

Journal of Chinese Political Science, 13, 2, 2008, pp.195–197.

7	 Shambaugh D, ‘China’s Propaganda System: Institutions, Processes and Efficacy’, The China 

Journal, 57, January 2007, p.26–27. 

8	 Hsu ICY, The Rise of Modern China (4th Edition), Oxford: Oxford University Press, 1990, pg. 

658–659.

9	 Huang Y & S Ding, op. cit., p.26.

10	 Lye LF, ‘China’s Media Initiatives and its International Image Building’, International Journal of 

China Studies, 12, October 2010, pp.548–549.

11	 Ibid.

12	 Bandurski D, ‘The bandwagon of cultural soft power’, 24 October 2011, http://cmp.hku.

hk/2011/10/24/16622/.

13	 People’s Daily, ‘How to improve China’s soft power?’, 11 March 2011, http://english.peopledaily.

com.cn/90001/90776/90785/6916487.html.

14	 China Daily, ‘Investment in media to present true picture of China’, 4 January 2011, http://

www.chinadaily.com.cn/china/2011-01/04/content_11789006.htm.

15	 Nye J, ‘Soft Power’, Foreign Policy, 90, 80, 1990, p.167. 

16	 Kurlantzick J, ‘China’s Charm: Implications of Chinese soft power’, Carnegie Endowment for 

International Peace (Policy Brief), 47, June 2006, p.1. 



26

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

C H I N A  I N  A F R I C A  P R O J E C T

17	 Glaser BS & ME Murphy, ‘Soft power with Chinese characteristics: the ongoing debate’ in 

McGiffert, C (ed.), China-Africa Media Ties have therefore Developed on the Progress of Official 

Ties, Washington DC: Centre for Strategic and International Studies, March 2009, p.20.

18	 Ibid.

19	 Kurlantzick J, ‘China’s new diplomacy and its impact on the world’, Brown Journal of World 

Affairs, XIV, 1, 2007, p.226.

20	 Fijałkowski Ł, op. cit., p.228.

21	 Black D, Epstein S & A Tokita, ‘Introduction’ in Black D, Epstein S & A Tokita (eds), 

Complicated Currents: Media Flows, Soft Power and East Asia, Victoria: Monash University 

Publishing, 2010. 

22	 Peoples Daily, ‘China-Africa media cooperation - a joint force for truth’, 22 April 2011, http://

english.peopledaily.com.cn/90001/90776/90883/7359185.html.

23	 Massey N, ‘The satellite war for hearts and minds’, Global Media Wars, http://globalmediawars.

com/?page_id=137, accessed 11 October 2011.

24	 This was the case in British broadsheet newspapers: Mawdsley E, ‘Fu Manchu versus Dr 

Livingstone in the Dark Continent? Representing China, Africa and the West in British 

broadsheet newspapers’, Political Geography, 27, 5, 2008, p.518.

25	 Large D, ‘Beyond the “dragon in the bush”: the study of China-Africa relations’, African Affairs, 

107, 426, 2008, p.46. 

26	 For the original cable see: The Guardian, ‘US embassy cables: US monitors China and its 

expanding role in Africa’, 8 December 2010, http://www.guardian.co.uk/world/us-embassy-

cables documents/250144?INTCMP=SRCH.

27	 See original text: Naím M, ‘Help Not Wanted’, 15 February 2007, http://www.nytimes.

com/2007/02/15/opinion/15naim.html. 

28	 Chin YC, ‘From the local to the global: China’s television policy in transition’, in Kops M & S 

Ollig (eds), Internationalization of the Chinese TV Sector. Berlin: Lit Verlag, 2007, p.230.

29	 Olander E, ‘Global outlook3 lessons France can offer China about government-run media’, 

China Talking Points, 17 July 2010, http://www.chinatalkingpoints.com/3-lessons-france-can-

offer-china-about-government-run-media/. 

30	 Seddon M, ‘Led by Al Jazeera, Arabic media come of age covering revolutions’, The National, 

19 March 2011, http://www.thenational.ae/thenationalconversation/culture-comment/led-by-

al-jazeera-arabic-media-come-of-age-covering-revolutions.

31	 Farah D & A Mosher, Winds from the East: How the People’s Republic of China Seeks to Influence 

the Media in Africa, Latin America, and Southeast Asia, Washington, DC: Center for International 

Media Assistance (CIMA), September 2010. 

32	 Murthy V, ‘Confucian political thought and democracy’ in Sino-American Relations, 28, 2, 

Summer 2002, p.19.

33	 Jian L, ‘Let’s face it’, CHINAFRICA, 3, August 2011, p.50.

34	 Rainbow Builders. ‘What can China do to improve the Western media coverage?’, http://www.

rainbowbuilders.org/china-western-media/media-coverage-china-improve.

35	 Ke G, ‘External communication in China’, http://www.globalpubopinion.org/picture/

article/22/43/fa/d4a4101543ec8fe35b418ab69562/3177adbe-d605-4353-9d8a-121b92b1ba84.

pdf.

36	 Investor’s Business Daily, ‘Chinese media going global, raising censorship, bias fears’, 26 July 

2010, http://news.investors.com/Article/541653/201007261924/Chinese-Media-Going-Global-

Raising-Censorship-Bias-Fears.htm. 



the    rise     of   china     ’ s  state     - le  d  me  d ia   dy nast    y  in   africa    

27

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

37	 Keane M, ‘Re-imagining China’s Future: soft power, cultural presence and the East Asian media 

market’ in Black D, Epstein S &Tokita A (eds), Complicated Currents: Media Flows, Soft Power 

and East Asia, Victoria: Monash University Publishing, 2010, Chapter 14. 

38	 Budabin AC, ‘Genocide Olympics: how activists linked China, Darfur and Beijing 2008’, in 

Large D & Patey LA (eds), Sudan Looks East: China, India & the Politics of Asian Alternatives 

(African Issues), Oxford: James Currey, p.140. 

39	 Ibid., p.145. 

40	 To view the original article by Mia Farrow and Ronan Farrow see: http://www.miafarrow.org/

ed_032807.html.

41	 Cha VD, ‘Beijing’s Olympic-sized catch-22’, The Washington Quarterly, 31, 3, Summer 2008, 

108.

42	 Budabin AC, op. cit., p.142. 

43	 Holslag J, ‘China’s diplomatic manoeuvring on the question of Darfur’, Journal of Contemporary 

China, 17, 54, February 2008, p.83.

44	 Ding S, 2011, op. cit., p.294. 

45	 Cha VD, op. cit., pp.112–113. 

46	 Fook LL & SK Chong, ‘China’s media initiatives and its international image building’ East 

Asian Institute Background Brief, 555, 26 August 2010, p.10.

47	 Latham K, ‘Media, the Olympics and the search for the “real China”’, The China Quarterly, 197, 

March 2009, p.28.

48	 Ibid., p.32. 

49	 Large D and Patey LA, ‘Sudan looks East: introduction”, in Large D &Patey LA (eds), Sudan 

Looks East: China, India & the Politics of Asian Alternatives (African Issues), Oxford: James 

Currey, p.1. 

50	 For full document see Reporters without Borders. ‘Working recommendations for reinforcing 

management effectiveness after the “Rules for the interviews of foreign journalists in China 

during the Beijing Olympic Games and their preparatory period” take effect’, http://www.rsf.

org/IMG/doc/China_Memo_Eng.doc.

51	 Ding S, 2011, op. cit., p.294.

52	 Cha VD, op. cit., p.106. 

53	 This is a phrase used by Cha VD, op. cit., p.119. 

54	 Ibid., p.298.

55	 2010 estimated figure: Farah D & A Mosher op. cit., p.10.

56	 Estimated figure between 2009–2010 period: Shambaugh D, ‘China flexes its soft power’, New 

York Times, 7 June 2010, http://www.nytimes.com/2010/06/08/opinion/08iht-edshambaugh.

html. 

57	 Brooks SM, ‘Envisioning China in the 21st century: image management abroad and at 

home’, Consultancy Africa, 16 February 2011, http://www.consultancyafrica.com/index.

php?option=com_content&view=article&id=676:envisioning-china-in-the-21st-century-

image-management-abroad-and-at-home&catid=58:asia-dimension-discussion-papers&I-

temid=264.

58	 Xinhuanet, ‘Xinhua’s 80-year journey to global stage’, 7 November 2011, http://news.xinhuanet.

com/english2010/indepth/2011-11/07/c_131233213.htm.

59	 Ibid.

60	 Ibid.

61	 Farah D & A Mosher, op. cit., p.10.



28

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

C H I N A  I N  A F R I C A  P R O J E C T

62	 Xinhuanet, ‘Xinhua launches CNC World English channel’, 1 July 2010, http://news.xinhuanet.

com/english2010/china/2010-07/01/c_13378575.htm.

63	 International Media Support, Danish National Commission for UNESCO and Copenhagen 

Business School, The Growth of Media in China, conference report, Copenhagen, 28 November 

2008, p.8.

64	 Zhang X, ‘Chinese state media going global’, East Asian Institute, 5 November 2009, www.eai.

nus.edu.sg/Vol2No1_ZhangXiaoling.pdf, p.i.

65	 Ken’ichi Y, ‘China’s focus on external publicity: the impact of changing media policy at home 

and abroad’, NHK Broadcasting Studies, 9, 2011, p.200. 

66	 CRI English, ‘First overseas broadcasting announcers’, http://english.cri.cn/about_us/first.htm. 

67	 Telephonic Interview, Open Society Foundation of South Africa (OSF-SA), South Africa, 15 

September 2011.

68	 Fish IS & T Dokoupil, ‘All the propaganda that’s fit to print’, Newsweek, 3 September 2010, 

http://www.thedailybeast.com/newsweek/2010/09/03/is-china-s-xinhua-the-future-of-

journalism.html. 

69	 Ibid.

70	 Kurlantzick J, ‘Beijing’s safari: China’s move into Africa and its implications for aid, 

development, and governance’, Carnegie Endowment for International Peace (Policy Outlook), 

November 2006, p.2. Kalathil S, ‘China’s soft power in the information age: think again”, 

Institute for the Study of Diplomacy, May 2011, http://isd.georgetown.edu/files/Kalathil_Chinas_

Soft_Power.pdf, p.4. 

71	 Xin X, ‘Xinhua news agency in Africa’, Journal of African Media Studies, 1, 3, 2009, p.364.

72	 Ding S, ‘To build a “harmonious world”: China’s soft power wielding in the global South’, 

Journal of Chinese Political Science, 13, 2, 2008, pp.199. 

73	 Gagliardone I, Repnikova M & N Stremlau, China in Africa: a new approach to media 

development?, report on a workshop organised by the Programme in Comparative Media Law 

and Policy (PCMLP) and Stanhope Centre for Communications Policy Research, Oxford: 

University of Oxford, 2010, p.7. 

74	 Banda F, ‘China in the African mediascape: a critical injection’, Journal of African Media Studies, 

1, 3, 2009a, p.345. 

75	 Xin X, op. cit., pp.366–367.

76	 Fijałkowski Ł, op. cit., p.229.

77	 Ibid., pp.370–371.

78	 Farah D & A Mosher, op. cit., p.13.

79	 Thompson D, ‘China’s soft power in Africa: from the “Beijing consensus” to health diplomacy’, 

China Brief, http://www.jamestown.org/programs/chinabrief/single/?tx_ttnews%5Btt_

news%5D=3901&tx_ttnews%5BbackPid%5D=195&no_cache=1.

80	 Wenping H, ‘The balancing act of China’s Africa policy’, China Security, 3, 3, 2007, p.28.

81	 Ibid.

82	 Zheng L, ‘Neo-colonialism, ideology or just business? : China’s perception of Africa’, Global 

Media and Communication, 6, 3, 2010, p.273. 

83	 Also see this website for the entire China’s African Policy document: Zhu L, ‘China’s African 

Policy (full text)’, Chinese Government’s Official Web Portal, 12 January 2006, http://www.gov.

cn/misc/2006-01/12/content_156490.htm. 

84	 For the official Beijing Action Plan for 2007-2009 see: Embassy of the People’s Republic of 

China in the Republic of South Africa, ‘Forum on China-Africa Cooperation Beijing Action 



the    rise     of   china     ’ s  state     - le  d  me  d ia   dy nast    y  in   africa    

29

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

Plan (2007-2009)’, 16 November 2006, htp://za.china-embassy.org/eng/zfgx/zfhzlt/t281763.

htm.

85	 For the official Beijing Action Plan for 2010-2012 see: Forum on China-Africa Cooperation, 

‘Forum on China-Africa Cooperation Sharmel Sheik Action Plan (2010-2012), 12 November 

2009, http://www.focac.org/eng/dsjbzjhy/hywj/t626387.htm. 

86	 Xin X, op. cit., p.366.

87	 Banda F, ‘China in the African mediascape’, Rhodes Journalism Review, 29, September 2009b, 

p.53.

88	 USAID and IREX, Media Sustainability Index 2009, third study on Africa, Washington, DC: 

Westland Enterprises, 2010, p.116.

89	 Telephonic interview, Asia correspondent for ETV based in Beijing, China, 10 November 2011.

90	 Banda F, op. cit., p. 53.

91	 Gagliardone I, Repnikova M & N Stremlau, op. cit., p.4.

92	 Xin X, op. cit., p.368. 

93	 Telephonic interview, Asia correspondent for ETV based in Beijing, China, 10 November 2011.

94	 Xin X, op. cit., p.367. 

95	 Ibid.

96	 Shambaugh D, ‘China flexes its soft power’, New York Times, 7 June 2010, http://www.nytimes.

com/2010/06/08/opinion/08iht-edshambaugh.html.

97	 Xin X, op. cit., p.366.

98	 USAID and IREX, Media Sustainability Index 2009, third study on Africa, Washington, DC: 

Westland Enterprises, 2010, p.207. 

99	 Banda F, 2009a, op. cit., p.358.

100	 Ibid., p.351.

101	 Burning Splint, ‘China Central Television to expand its Nairobi, African offices’, 9 June 2011, 

http://theburningsplint.blogspot.com/2011/06/china-central-television-to-expand-its.html.

102	 MIH Holdings is the electronic media (pay-television and internet) branch of South African 

media conglomerate, Naspers. For the company structure see: http://www.naspers.com/

company-structure.php. 

103	 Kurlantzick J, 2007, op. cit., p.228. 

104	 Farah D & A Mosher, op. cit., p.9.

105	 Ghana News Link, ‘NDC National Youth organiser calls for support for the media in Africa’, 27 

May 2011, http://www.ghananewslink.com/?id=14363.

106	 At the conference ‘Beyond Normative Approaches: Everyday media culture in Africa’, it was 

mentioned that Africa has difficulty finding a media model because it lacks a philosophy on 

communication and its worldview is in flux – some aspects of society (like the media) are 

becoming more liberalised, while others are not. The event was hosted by the Department of 

Media at the University of the Witwatersrand and its international partners, the Department of 

Communication Studies and the African Studies Center at the University of Michigan, and the 

University of Westminster in the United Kingdom, 27–29 February 2012. 

107	 Xin X, op. cit., p.374. 

108	 Farah D & A Mosher, op. cit., p.7.

109	 Ding S, 2011, op. cit., p.304. 

110	 Foster P, ‘China launches global news TV station’, 9 February 2012, http://www.telegraph.

co.uk/news/worldnews/asia/china/9072595/China-launches-global-news-TV-station.html. 



30

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

C H I N A  I N  A F R I C A  P R O J E C T

111	 Telephonic interview, Open Society Foundation of South Africa (OSF-SA), South Africa, 15 

September 2011.

112	 Investor’s Business Daily, op. cit.

113	 See video by the National Committee on United States-China Relations, ‘The real story of 

China in Africa: discussion with Deborah Bräutigam’, 9 February 2010, http://www.ncuscr.org/

programs/real-story-china-africa-discussion-deborah-br%C3%A4utigam. 

114	 Reporters Without Borders, ‘“State sabotage” of radio station’s broadcasts’, 11 November 2005, 

http://arabia.reporters-sans-frontieres.org/article.php3?id_article=15561. 

115	 Kurlantzick J, 2007, op. cit., p.225. 

116	 Kurlantzick J, 2007, op. cit., p.222. 

117	 Xin X, op. cit., p.365. 

118	 Ibid., p.374. 

119	 SAinfo, ‘News24 to carry Al Jazeera content’, 6 May 2009, http://www.southafrica.info/about/

media/news24-060509.htm.

120	 USAID and IREX, op. cit., p.xi.

121	 USAID and IREX, op. cit., p.196.

122	 Ibid., pp.197&199. 

123	 Xin X, op. cit., p.374.

124	 Telephonic interview, Open Society Foundation of South Africa (OSF-SA), South Africa, 15 

September 2011.

125	 Investor’s Business Daily, op. cit. 

126	 Fook LL, ‘China’s media initiatives and its international image building’, International Journal 

of China Studies, 1, 2, October 2010, p.560. 

127	 For more detail see: Wade S, ‘Chinese TV to show more news, less reality’, China Digital Times, 

26 October 2011, http://chinadigitaltimes.net/2011/10/chinese-tv-to-show-more-news-less-

reality/. 

128	 Remark by Howard French in Franks S & K Ribet, ‘China-Africa media relations’, Global Media 

and Communication, 5, 1, 2009, p.129.

129	 Wang C & D Flam, ‘Bridging the gap: experiences and attitudes in Sino-African relations’, 

China Rights Forum, 2, 2007, p.199. 

130	 Investment News Kenya, ‘Media in Kenya: Chinese company wins controversial content 

distribution contract’,20 July 2011, http://www.investmentnewskenya.com/media-in-kenya-

chinese-company-wins-controversial-content-distribution-contract/.

131	 Ibid.

132	 Gagliardone I, Repnikova M & N Stremlau, op. cit., p.10.

133	 Farah D & A Mosher, op. cit., p.15.

134	 Banda F, 2009a, op. cit., p.348. 

135	 For examples see: http://www.vancouversun.com/business/Zambia+King+Cobra+challenges

+Chinese+dragon/5492593/story.html, http://www.csmonitor.com/World/Africa/2011/0928/

Zambia-s-new-President-Sata-sets-new-mining-rules-for-China, http://www.theaustralian.com.

au/news/world/zambia-king-cobra-stings-chinese-dragon/story-e6frg6ux-1226157523689

136	 Hall H, ‘Ghana’s opposition look to Zambia for election tactics’, China Africa News, 29 

November 2011, http://us2.campaign-archive2.com/?u=261881c95ffd269b4d837717c&id=5

15ffffd30&e=b75f705898. 

137	 Gagliardone I, Repnikova, M & N Stremlau, op. cit., p.5. 



the    rise     of   china     ’ s  state     - le  d  me  d ia   dy nast    y  in   africa    

31

S A I I A  O C C A S I O N A L  P A P E R  N U M B E R  117

138	 Zhao Y, ‘The state, the market, and media control in China’, in Thomas PN & Z Nain (eds), 

Who Owns the Media? Global Trends and Local Resistances. London: Zed Books, 2004, p.182. 

139	 Telephonic interview, Asia correspondent for ETV based in Beijing, China, 10 November 2011. 

140	 Wang C & D Flam, op. cit., p.203.

141	 Ibid., pp.203–205.

142	 Franks S & K Ribet, op. cit. p.134.

143	 Gadzala A & M Hanusch, ‘African perspectives on China–Africa: gauging popular perceptions 

and their economic and political determinants’ in Afrobarometer, 117, January 2010, p.13

144	 Ibid.

145	 Rebol M, ‘Public perceptions and reactions: gauging Africanviews of China in Africa’ in African 

Journal of Agricultural Research, 5, 25, December 2010.

146	 Although the surveys were carried out in universities, it is a rare cross-national study by 

Sautman B & Y Hairong, ‘African Perspectives on China–AfricaLinks’, China Quarterly, 199, 

September 2009, p.729. 

147	 The project was initiated by the Open Society Foundation (OSF), New York in 2009, and was 

hosted by the Journalism Department, University of the Witwatersrand, Johannesburg, South 

Africa. 

148	 Interview with the Journalism Department, University of the Witwatersrand, Johannesburg, 

South Africa, 13 September 2011.

149	 Telephonic interview, Open Society Foundation of South Africa (OSF-SA), South Africa, 15 

September 2011.

150	 Esarey A & X Qiang, ‘Political expression in the Chinese blogosphere: below the radar’, Asian 

Survey, 48, 5, 2008, pp. 754–755. 

151	 Hille K, ‘China IT chiefs agree to tighten web clamp’, Financial Times, 6 November 2011, http://

www.ft.com/intl/cms/s/0/09d9a5ba-0886-11e1-9fe8-00144feabdc0.html#axzz1dsgIVi8U. 

152	 Ibid., p.11. 

153	 Kalathil S, op. cit., p.9.

154	 Xin X, op. cit., p.368. 

155	 International Journalists Network, ‘China making efforts to influence media in Latin America, 

Africa and Southeast Asia’, 13 September 2010, http://ijnet.org/stories/china-making-efforts-

influence-media-latin-america-africa-and-southeast-asia.

156	 Farah D & A Mosher, op. cit., pp.24–25.

157	 Wafula W, ‘Chinese television shops for journalists in East Africa’, 5 July 2011, http://www.

bizcommunity.com/Article/414/66/61303.html.

158	 Telephonic interview, Asia correspondent for ETV based in Beijing, China, 10 November 2011.

159	 Exporting China’s Development to the World (A MqVu Project), ‘Xinhua and CCTV launch satellite 

TV in Africa’, http://mqvu.wordpress.com/2011/11/26/xinhua-and-cctv-launch-satellite-tv-in-

africa/, 26 November 2011. 

160	 During its 30th anniversary celebrations, as the only English-language national newspaper, the 

China Daily announced that its circulation would reach Africa. See: An E, ‘Celebrating China 

Daily’s 30th anniversary’, 3 June 2011, http://www.chinadaily.com.cn/hkedition/2011-06/03/

content_12634023.htm. 



 

South African Institute of International Affairs 

Jan Smuts House, East Campus, University of the Witwatersrand 

PO Box 31596, Braamfontein 2017, Johannesburg, South Africa 

Tel +27 (0)11 339-2021 • Fax +27 (0)11 339-2154 

www.saiia.org.za • info@saiia.org.za

S A I I A ’ s  f u n d ing    P r o fil   e

SAIIA raises funds from governments, charitable foundations, companies and individual 

donors. Our work is currently being funded by, among others, the Bradlow Foundation, the 

United Kingdom’s Department for International Development, the European Commission, 

the British High Commission of South Africa, the Finnish Ministry for Foreign Affairs, the 

International Institute for Sustainable Development, INWENT, the Konrad Adenauer 

Foundation, the Royal Norwegian Ministry of Foreign Affairs, the Royal Danish Ministry of 

Foreign Affairs, the Royal Netherlands Ministry of Foreign Affairs, the Swedish International 

Development Cooperation Agency, the Canadian International Development Agency, 

the Organisation for Economic Co-operation and Development, the United Nations 

Conference on Trade and Development, the United Nations Economic Commission for 

Africa, the African Development Bank, and the Open Society Foundation for South Africa. 

SAIIA’s corporate membership is drawn from the South African private sector and 

international businesses with an interest in Africa. In addition, SAIIA has a substantial number 

of international diplomatic and mainly South African institutional members.

African perspectives. Global insights.
South Africa

n Instit
ute of In

te

rn
at

io
na

l A
ffa

irs



African perspectives. Global insights.
South Africa

n Instit
ute of In

te

rn
at

io
na

l A
ffa

irs


